LordsOfMetal.nl – Apeiron (2009) review

Welicoruss is een Russische band, in 2002 opgericht door Alexey Welicoruss Boganov. Na een eerste demo onderging de band heel wat veranderingen en de stijl evolueerde van simfonische black metal naar pagan metal. Geen krijsende vocalen op ‘Apeiron’, eerder ruwe mannenzang. Trouwens, voor twee zangers in de band te hebben (gitarist, leider Welicoruss en toetsenist Paularic) valt er verbazend weinig zang te bespeuren in de zeven songs die ‘Apeiron’ telt. 2008 was een belangrijk jaar voor Welicoruss. De band groeide naar volwassenheid en bracht eind oktober het debuutalbum ‘Wintermoon Symphony’ uit. Men maakte twee videos: ‘Slavianskaia Sila’ (live) en ‘Blizzard’ (studio). In 2009 toerde men erg veel in Rusland en blikte ook nog ‘Apeiron’ in. Momenteel werkt men aan een derde album.

De muziek van Welicoruss is enorm symfonisch. Je vindt er nog weinig black metal in terug. Maar het is toch een aangename kennis met een band die erg origineel en gevarieerd klinkt. Het is duidelijk dat hier vijf goede muzikanten aan het werk zijn die van alle markten thuis zijn. ‘Apeiron’ zelf opent en is al meteen een erg goed nummer. Het geheimzinnige, gesproken intro zwelt aan, even zijn er toetsen met new wave inslag en dan gaat men over in hakkende riffs. Het is een energieke track met een acceleratie die de black metal inborst verraadt, maar de vele toffe gitaarsolo’s neigen eerder naar klassieke heavy metal. Dan is het even gedaan met de zang, want ‘To Far Worlds’ en ‘Blud Flower’ zijn instrumentaal. Het eerste wordt na een ingetogen begin een stuwende metal track met scheurende gitaren, maar ook zwaar ondergesneeuwd door orkestrale arrangementen. Strakke tempo’s en ritmiek heersen. ‘Blud Flower’ is trager, met erg mooie leads. Het centrale nummer van deze ep is ‘Slava Rusi’ en dat is een sterke compositie. De eerste versie combineert strijkers met heavy riffs en ruwe zang (denk aan de ruwere songs van Korpiklaani). Dit is een feestnummer dat live zal inslaan, zeker met de kloeke mannelijke samenzang. Excellent gitaarwerk alweer. De tweede versie is een naakte versie vol simfonische muziek, waar als zang enkel wat esoterische vrouwenzang in te bespeuren valt. Volgende nummer is weer helemaal iets anders. Het is de remix door drummer Elias van ‘Slavianskaia Sila’. Nu kijk ik altijd argwanend tegen remixen aan, want meestal knap ik af op de dreunende beats. Ook hier enige stompende electro tendensen, maar het blijft leefbaar. ‘Flower Of Universe’ is filmisch en episch, met simfonische arrangementen en fijn gitaarwerk. Zoals je ziet, er wordt amper gezongen, maar als men het doet is het in het Russisch. Toch een positieve ontdekking.

Original source: