LordsOfMetal.nl – Az Esm’ (2015) review

Welicoruss zijn we al eens tegen het Oost-Europese lijf gelopen toen we in 2009 hun EP ’Apeiron’ bespraken. Een positieve ontdekking, schreven we toen, al ging het wel alle kanten uit en viel er weinig consistentie in de symfonische black metal te bespeuren. Dit is het geesteskind van Alexey ‘Welicoruss’ Boganov, aanvankelijk een eenmansproject, maar sinds 2005 een band. Die band rond hem is in 2013 voorzien van allemaal vers bloed en brengt nu het tweede volledige album ‘Аз есмь’ uit in eigen beheer. Onze bandleider komt uit het koude Siberië maar verkaste later naar Tsjechië.

Ik begrijp niet goed waar ik destijds de goodwill vandaan haalde om dit nog leuk te vinden. In ieder geval is dit ‘Аз есмь’ niet echt symfonische black metal. En laten we eerlijk zijn: uitzonderingen daargelaten zal ‘Аз есмь’ niet veel zoden aan de dijk brengen in de internationale metalscène. Het meer dan een uur lange thematische album vertoont een verregaande authenticiteit, wat zich manifesteert in cleane mannenzang met Slavisch verhalende tint (de voertaal is Russisch), robuuste mannenkoren en een ruw timbre dat men Korpiklaani in het Russisch kan noemen. Een eerder verhalende stijl dus, geëchood door vrouwelijke sopraanzang in sommige songs. De gitaren brengen ordentelijke melodieuze leads in, soms strakke riffs, maar de symfonische arrangementen zijn eveneens volumineus aanwezig. Zo krijgen ‘Bridge Of Hope’, ‘Fires Of Our Native Land’ en het duister aanvangende ‘Outsider’ de volle laag met klassieke ornamenten. De heren ambiëren filmische grandeur en stoppen ook nog enige natuurgeluiden, zoals kwetterende vogeltjes en druppels water in de blender om hun Russische afkomst alle eer aan te doen.

Al bij al vond ik vorig werk meer veelbelovend en komen we ditmaal niet verder dan een mager en afwachtend zes en half op tien. Welicoruss lijkt ons namelijk verder af te dwalen van de zwartgeblakerde roots naar een rockband met exotisch tintje door inheems taalgebruik en Kozakkenzang. Met de officiële video’s voor ‘Kharnha’ en ‘Sons Of The North’ kan je zelf een mening vormen.

Original source: